torsdag 18 november 2010

Årsbästalistan - Strax utanför topp 10 (1)

De flesta tycks överens om att det varit ett gott år så här långt vad gäller utgivningen av hårdrock. Och att det blir svårt att göra årets topplista, som t ex de 10 i topp-listor som WeRocks skribenter småningom kommer presentera. Som tur är, åtminstone för mig, är det för oss en bit kvar till deadline (på julafton nämligen :), medan flera tryckta magasin publicerar årslistorna i sina decembernummer och därmed redan nu måste ha dem klara. Tråkigt tycker jag, då det faktiskt släpps nytt dagligen även dessa årets sista månader.

På bloggen kan jag ju avvakta så länge jag vill med själva listan... Men jag kommer från nu börja bjuda på en onumrerad lista med album som inte hamnar på årslistan. De hamnade inte där, men de är ändå av intresse på ena eller andra sättet. För att de nästan kom in på listan, för att de blev en besvikelse eller för att de gav en positiv överraskning. Anledningarna skiftar, men nu börjar vi. Jag tror det blir runt tjoget album.

CHRASHDÏETs "Generation Wild"

Först ut är CHRASHDÏETs "Generation Wild". CHRASHDÏET bildades år 2000 av sångaren och låtskrivaren Dave Lepard.

Första gången jag hörde bandets sleaze rock/glam metal var i första singeln Riot in Every One som senare återfanns på debutalbumet "Rest in Sleaze". Jag blev barnsligt förtjust i den naivt uppkäftiga tonen i låten och plattan.

Dave Lepard hittades död 2006 och det var nära att innebära slutet för bandet. Dock återkom man med ny sångare och albumet "The Unattractive Revolution" 2007. I mitt tycke en klart sämre platta än den första.


Crashdïet 2007. Foto Calle Eklund, Wikipedia.
När bandet i år släppte tredje albumet, med tredje sångaren, Simon Cruz, hade jag inte mycket hopp om att det skulle vara något att ha. Men faktiskt, även om jag fortfarande håller "Rest in Sleaze" för bandets bästa album är "Generation Wild" lyssningsvärt och har sina riktiga höjdpunkter däribland titellåten tillika förstasingeln och den smått hysteriska Native natur.

Ingen riktig höjdare alltså men en överraskning för att den inte blev en väntad besvikelse... Om man kan säga så ;)

CHRASHDÏETs "Generation Wild" på Spotify och som jämförelse förstaplattan 2005 års "Rest in Sleaze".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar