tisdag 13 oktober 2009

PARADISE LOST - Faith Divides Us Death Unites Us

När Tomasz tipsade mig om videon nedan blev jag helt tagen. Den ville inte släppa greppet om mig. Så minimalt, så tätt förpackad känsla... PARADISE LOSTs nya album, från vilket detta är titellåten, släpptes nu i september. Jag har inte haft något hett förhållande til bandet hittills, men börjar ana att jag från denna platta ska leta mig bakåt i katalogen, kanske till första halvan av 1990-talet någonstans. Läs mer om albumet på bloggen A fair judgement.

Varsågoda - en av årets starkaste musikvideor:



4 kommentarer:

  1. Oj oj oj... Att just du, som gillar deppig och vacker musik, skulle ha missat tidiga PL känns ju helt osannolikt!

    Börja med "Shades Of God" (ack, vilka låtar!), och låna sedan även "Icon" ett öra... Mumma!

    http://www.youtube.com/watch?v=ypfKDGRoXus

    http://www.youtube.com/watch?v=VcW494uaL-4

    SvaraRadera
  2. Som med alla andra band som funnits i över 15 år så borde du börja från början. Visst Lost Paradise är ganska kass, men därefter är det finfint. Varje skiva fram till "Draconian Times" är hur bra som helst, men därefter bär det bara utför.

    SvaraRadera
  3. Tidiga Paradise Lost är briljant. Draconian Times är en av världens bästa skivor, fast jag anser även efterföljande One Second vara riktigt bra. Nu har jag lyssnat på den nya och den är faktiskt riktigt bra.

    Den här videon kan mycket väl vara en av de mest gripande jag någonsin sett. Så fasansfull, den grep tag i mig på ett sätt som sällan händer och har inte släppt mig än.

    SvaraRadera
  4. Tack ni, för de goda råden :), som till dels följs med hjälp av det numera helt beroendeframkallande - hur klarade jag mig tidigare? - Spotify.

    SvaraRadera