lördag 3 oktober 2009

100 bästa metalalbumen - del 2

Det är kul att så många vill vara med och tycka till om svenska-metal-album-tio-i-topp :)

Av de band vars album föreslagits i kommentarerna är följande inte med i Bonds 100 topp-lista: Bathory, Bloodbath, Dark Funeral, Europe, Hypocrisy, Katatonia och Soilwork

Det enda band som faktiskt finns med, men som inte någon dragit en lans för i kommentarerna (Metallbibliotekarien, var höll du hus? ;) är Arch Enemy (visserligen med ett album innan Angela Gossows tid).

Det ska också sägas att följande svenska band finns med i författarens "Honourable mentions" av band som var på gränsen att bli representerade: Amon Amarth, Bathory, The Hellacopters, Marduk och Soilwork.

Svenska album listade i "The 100 Best and Absolute Greatest Heavy Metal Albums in the World. Ever."
Arch Enemy - Burning Bridges (1999)
At the Gates - Slaughter of the Soul (1995)
Candlemass - Nightfall (1987)
Dark Tranquillity - The Gallery (1995)
Entombed - Wolverin Blues (1991)
Hammerfall - Legacy of Kings (1998)
The Haunted - Made Me Do It (rEVOLVEr skulle också varit med "if this book were called the 101 best heavy metal albums")
In Flames - Whoracle (1997)
Meshuggah - Destroy Erase Improve (1995)
Opeth - Blackwater Park (2001)
Yngwie Malmsteen - Rising Force (1984)

Anledningen att jag tvekar om att räkna 10 eller 11 "svenska" grupper är att jag inte vet om det är rimligt att fortfarande räkna Yngwie Malmsteen som svensk...


Ett av Sveriges absolut bästa metalalbum?

9 kommentarer:

  1. Lustigt att inte The Jester Race kom med så som folk gnäller över den skivan. The Haunteds rEVOLVEr skulle givetvis vara med, på plats 1!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är lite lustigt att Whoracle får representera In Flames. Personligen hade jag trott att det skulle vara Clayman (som ju också är en bättre platta).

    Haunted borde representeras av debuten men egentligen är det inte så viktigt då alla deras skivor håller hög klass.
    Sen skulle man också kunnat droppa Hammerfall - sveriges mest överskattade band, efter Abba då möjligtvis=).

    SvaraRadera
  3. Tänkte naturligtvis ge mig in i diskussionen, men dels kände jag att jag ville fundera lite - och sen blev jag naturligtvis sjuk (är fortfarande febrig och hemma) så då blev det ju inte av. Men jag lovar att ta igen det på Werock, haha.

    SvaraRadera
  4. hehe, inte så illa gissat av en gammal övervintrad dödsrockare.(moi).. In flames kommer dock aldrig vara metal för mig. Men om jag hade tänkt lite hade jag ju prickat dem. Att inte bathory är med är skamligt.

    kul grej, och eftersom du drog ut på svaret så beställde jag bokjäveln igår ;-)

    SvaraRadera
  5. kan inte förstå att Nightfall har så hög status som den har. känns väldigt överskattad. Kan tänka mig att den där listan inte ens är i närheten av hur min skulle se ut :)

    SvaraRadera
  6. Det här är visst nåt som vi alla har åsikter om :) Och det tycks finns all anledning att ta upp tråden igen när werockskribenternas listor presenteras framemot årsskiftet.

    Kul att du beställde boken, Viktor, även om jag i allmänhet skulle förespråka lån på ditt närmsta bibliotek, eller lämna inköpsförslag om den inte finns där..

    SvaraRadera
  7. hehe, jag var på biblioteket igår för första gången på 10 år. Men Jag älskar att köpa böcker. Senaste adlibiris-besöket landade på 1200:-
    Speciellt den där sortens böcker. Men jag skall bättra mig.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    En slump faktiskt - men även min blogg kommer att ha just "Svenska Album" som gissningslek.
    Det är ingen stöld - jag lovar! :)

    För övrigt blir det uppföljning med min egen lista av svenska album. Häng med om du vill, http://metalyze.blogspot.com

    För övrigt - Kim, det här är en bra blogg. Jag kommer bokmärka & följa med!

    SvaraRadera
  9. Hej, Chief Rebel Angel! Tack för kommentaren, och kul att du gillar bloggen. Jag håller koll på din blogg också, och "tävlingar" och listor är alltid kul :) Fast just den senaste frågan blev lite för enkel, när man haft boken i handen, så jag ska inte sabba med att svara...

    SvaraRadera