lördag 28 november 2009

Malande metalcore - CHIMAIRA

CHIMAIRA, 'Chimaira'För några år sedan lyssnade jag ganska intensivt på det amerikanska metalcore-bandet CHIMAIRA, inte minst deras självbetitlade album från 2005. Sedan tappade jag bort bandet på nåt sätt och inser nu att de har hunnit ge ut inte mindre än två album till sedan dess, 2007 års "Resurrection" samt årets album "The Infection". CHIMAIRA spelar ofta en malande metal, entonig i en positiv bemärkelse. Sådär att man nästan kan hamna i trans vid intensivt lyssnande, tappa både låtskiften, tid och rum om det vill sig illa (eller väl?)

CHIMAIRA, 'The Infection'bandets myspace finns några låtar från nya albumet att lyssna till, bland andra Destroy and Dominate som återfinns med video här nedan. Helt klart tycks det värt att återuppta bekantskapen med bandet och se vad nya albumet mer har att bjuda.



4 kommentarer:

  1. Hej
    Mitt namn är Mia Berg och jag jobbar just nu med att hitta roliga, knasiga, unika eller fula rum/kök som är i stort behov av renovering och som skulle vilja vara med i Simon och Tomas designprogram . Eftersom jag tycker det skulle vara superkul att ha med en hårdrockare och dess hem så mailar jag dig, tänkte att du kanske har tips på någon hårdrockare som låtit hårdrocken sippra in i hemmets inredning och kanske skulle tycka att det vore roligt att få ett nytt vardagsrum, kök eller sovrum .
    Under våren spelar Strix in en ny säsong av "Sveriges fulaste hem" och vet ni någon som skulle tycka det vore kul att vara med tveka inte utan hör av dig till mig.
    Familjen eller personen är med i början och i slutet av programmet i övrigt får man flytt ut under några dagar och lämna över sitt hem i Simon och Tomas händer.


    Det kostar ingenting att vara med förutom sitt deltagande i programmet.
    Om du inte vet vilket program det är så kan man se det gratis på TV3 play det går också att anmäla sig själv eller någon kompis på www.tv3.se

    Om du vet någon eller själv vill söka skicka bilder och berätta lite om er och ert hem till mia.berg@strix.se

    MVH
    Mia Berg

    SvaraRadera
  2. Verkar som om Mia ränner runt cybernätet och våra bloggar i jakt på en hårdrockare för ett inredningsprogram.

    Till saken; det självbetitlade alstret är riktigt bra. Chimaira lärde sig att skriva kompositioner och arbeta utifrån det istället för enstaka riff. Men jag tappade bort bandet jag också efter detta. "The Infection" går i semitakt hela jävla tiden och det stör mig. Det finns ingen variation. Några bra spår hittar jag dock, bl a The Venom Inside.

    Och nej, jag är inte intresserad av att vara med i något inredningsprogram.

    SvaraRadera
  3. Hahaha :) Mia Berg, du ska veta att mitt kök, mitt hem, mitt liv är i stort behov av renovering! Men jag har inte en tanke på att låta mig exponeras i teve varken kring detta eller något annat. (Eller locka någon vän att göra det.)

    Det absolut roligaste är att "Det kostar ingenting att vara med..." och dessutom kan man "se det (programmet) gratis på TV3 play".

    Denna blogg brukar försöka skriva om "bara bra saker" och undvika att vara gnällig, samtidigt som jag har som princip att alla ska få kommentera som de vill (inom rimliga gränser). Så jag låter ditt inlägg vara kvar, fast med detta mejlsvar som kommentar.

    Jag ska inte säga "Lycka till med programmet", för det vore hyckleri, jag tycker sådana program är enbart tramsiga och tröttsamma. Däremot önskar jag dig, Mia Berg, lycka till i livet och en god framtid.

    Tomasz, tack för din kommentar. Ska se om jag också kan hitta åtminstone något guldkorn i "The Infection" :)

    SvaraRadera
  4. Ha, ha! Ja, då har man fått sig ett gott skratt i dag också. Eftersom det ska förlänga livet så innebär ju det att man har fått lite mer tid att lyssna på hårdrock (eller syssla med heminredning som man nu skulle vara på det humöret). Stort tack för det Mia!

    Om det inte framgick så är inte heller jag särskilt sugen på att låta TV3 styla om mitt hem...

    SvaraRadera