måndag 26 november 2012

Bäst 2012 strax utanför Topp 10:
LAKEI - "Konspirasjoner"

Inför publiceringen av årets Topp 10-lista blir det en genomgång med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringsordningen av dessa blir som det slumpar sig, och listan är alltså inte rangordnad.

Mycken god musik kom från vårt västra grannland även detta år. Bortåt ett halvt dussin titlar kommer helt säkert att omnämnas bland årets mest intressanta plattor, ömsom utanför ömsom innanför gränsen för topp 10-listan. Första norrmännen ut blir LAKEI med sitt album  "Konspirasjoner".

Föga förvånande är det alldeles förträffliga skivbolaget Indie Recordings som kontrakterat bandet för deras debut. Jag föll direkt i den så kallade farstun för det första jag alls hörde av bandet, debutsingeln Ansiktet, och inte blev det sämre när fullängdaren landade någon månad senare.

Kollegan Robert beskrev musiken i sin recenion på WeRock.se som "det perfekta receptfria botemedlet mot överdriven ysterhet och glädje" och att man "målar med mörkaste gråskala och fyller med helt svart, med den effekt att de få ljusa glimtar som missats och skymtar igenom får ett större genomslag och lyfts fram tydligt". Den beskrivningen kan jag skriva under på och - med andra ord - det är jäkligt bra helt enkelt!

Roberts recension av "Konspirasjoner" på WeRock.se
"Konspirasjoner" på Spotify

1 kommentar:

  1. ....och detta, mina damer och herrar, är en platta som växer med tiden dessutom. En finfin kandidat till årets lista som jag nog också skulle placera precis utom Topp 10!

    SvaraRadera