måndag 19 november 2012

Bäst 2012 strax utanför Topp 10:
GRAVE - "Endless Procession of Souls"

Inför publiceringen av årets Topp 10-lista blir det en genomgång med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringsordningen av dessa blir som det slumpar sig, och listan är alltså inte rangordnad.

Strax utanför årets topp 10, just där hamnade GRAVEs platta "Burial Ground" 2010, delvis motiverat med att den "blivit lite bortglömd". Bandets tionde skiva, "Endless Procession of Souls", recenserade jag för WeRock nu i september och den placerar sig, utan att på något sätt vara dålig, likaså strax under detta års absoluta toppalbum.

"Ljudbilden kunde vara DISMEMBERs, ENTOMBEDs - eller GRAVEs egen för tio eller tjugo år sedan... Inget ont i att vara sin tradition trogen, men det skulle inte vara helt fel med lite försiktigt nytänkande, lite utmaningar för lyssnarskaran" skrev jag då och häri ligger lite av GRAVEs "problem" för mig. Deras traditionella death metal är alltid bra - men aldrig bäst.

Lyssna på "Endless Procession of Souls" på Spotify
 

3 kommentarer:

  1. varför uppdaterar du int Kim? Jag följer bara en blogg och den är inte uppdaterad sedan november...

    SvaraRadera
  2. Nej men-e... vad säger du? Jag skrev senaste uppdateringen igår, och har säkert skrivit 35-40 inlägg sedan november :-) Hmm, på vilket sätt följer du? Tycks som om något hakat upp sig. Men klicka på bloggrubriken "Kim bloggar", eller i bloggarkivet nere till vänster. Då fungerar det väl, hoppas jag?

    SvaraRadera
  3. ok, vette fan, jag har f5at men inget har hänt.. ska undersöka!

    SvaraRadera