söndag 9 juni 2013

Årets Metaltowntoppar och -krockar...

Så har Metaltown offentliggjort årets spelschema. Och givetvis är det några smaskiga krockar i schemat. Jag förstår inte hur jag varje gång lyckas inbilla mig att jag kommer kunna se alla intressanta band i line up-en utan problem...

Torsdag krockar ingenting, då bara största scenen är igång (tillsammans med campingscenen iofs). Å andra sidan är vi inte där då och å den tredje är det faktiskt ganska trista band den kvällen, såsom TURBONEGRO, MOTÖRHEAD och så trött(samm)a GRAVEYARD som avslutning. Det enda jag sörjer lite att missa den dagen är MINORA som spelar på campingscenen kl 23.00. Om du är där - missa inte!

Så till fredagen. Då ser det ut att kunna gå rätt bra att kryssa mellan Blood Stage, Fire Stage och Close Up-scenen. Är vi på plats i tid blir det först BETWEEN THE BURIED AND ME och därefter SOILWORK. Definitivt ska vi vara i tid till CARCASS, och då jag inte är alltför svag för Danko Jones lättmetall sneddar vi nog in på senare delen av THE KRISTET UTSEENDE.
GHOST avstår jag gärna och kan därmed - äntligen! - se KATATONIA i aktion. Hänger därefter troligen kvar i närheten av Close Up-tältet (SABATON kommer jag snarast aktivt undvika) för att se MARDUK, black metal-bandet från min uppväxtstad Norrköping som jag aldrig haft möjlighet att beskåda tidigare. SLIPKNOT har jag sett två gånger tidigare men det är aldrig fel att se show-maskinen ännu en gång. Detta lär få avsluta min första kväll, KVELERTAK kommer jag inte spilla min nattsömn för :-)

Lördagens schema innehåller båda de akter som slutligen fick oss att bestämma oss för Metaltown även i år. Men innan dessa (CULT OF LUNA och THE DILLINGER ESCSAPE PLAN) står på scen, finns mycket annat gôtt att glädja sig åt.

Och när jag tänker efter ter sig krockvalen ganska naturliga; MESHUGGAH har jag sett tidigare, THYRFING vore kul men känns inte så nödvändigt, HARDCORE SUPERSTAR är inte lika spännande längre. Scenkryssandet ser därmed ut att ge följande resultat från uppstart 13.00: ENTOMBED, THE RESISTANCE, THE SWORD, NAPALM DEATH, THE DILLINGER ESCSAPE PLAN, ev lite NAGLFAR, CULT OF LUNA och ev. KORN - men troligare smyger vi istället bort till campingscenen och spanar in ELDRIMNER som avslutning.

Sen vet vi ju av erfarenhet att det på festivaler aldrig brukar bli som man tänkt sig... Dock oftast bara till det bättre :-)

Hur planerar du för din Metaltown-vistelse? Och kom gärna med tips om intressanta band jag missat, t ex på campingscenen, det är en hel del grupper där som jag inte har minsta aning om.

1 kommentar:

  1. Härligt med någon som dissar både Graveyard och Ghost. :)

    SvaraRadera