söndag 28 december 2008

Topp 10 2008, plats 3

Tremor - "Lipsynced with Satan"

Detta är norsk black metal i sin allra skönaste form.

När jag började intressera mig för genren för bara något år sedan var Tremor, med debutplattan This is Primitive Hate, ett av de band som orsakade nyfikenheten. Femspårs-EPn "Lipsynced with Satan" är kanske ännu mer personlig än sin föregångare.

Myrholts säreget dramatiska lyrik, framförd med sångarens dynamiska röst, skakar om och berör. Låtarna är omväxlande på engelska och på modersmålet norska, vilket bidrar till spänningar och djup i textmaterialet. Därtill bjuds två covers från genrens rötter, av Bathory respektive Von.

Tremor - min måttstock och tolkningsmall i black metal-träsket :)

Min recension på Werock.

3 kommentarer:

  1. Bara väntade på Tremor. Började nästan undra om du skulle lämna bandet utanför på listan när plats efter plats presenterades utan Tremor.
    Bra musik men någon plats på min lista blev det inte. Skall bli intressant att se vad som dyker upp på första platsen.

    Gott nytt år

    SvaraRadera
  2. Jag diggar din kommentar: "Tremor - min måttstock och tolkningsmall i black metal-träsket". För övrigt är det kul att det migrerar fler folk till black metal-träsket. Det är inte många som kallar detta musik, kanske är det en anledning till att denna genren är så spännande.

    SvaraRadera
  3. Shadows: Klart jag inte kunde lämna dem utanför! Har du lyssnat till bandets fullängdsalbum "This is Primitive Hate"? Säg bara till så skickar jag det gärna :)

    Mesphito: kanske har jag inte migrerat helt ännu... men detta år har jag lärt mig älska mycken musik som tidigare varit mig främmande :) Men än återstår mycket att utforska. Och glad är jag för det...

    SvaraRadera