måndag 15 december 2008

Topp 10 2008, plats 9

Keep of Kalessin - "Kolossus"

Wow, draken Kalessin från en av mina favorifantasy-serier, Ursula K. Le Guins "Övärlden"-böcker, gör oförhappandes comeback på arenan i form av det norska melodiska black metal-bandet Keep of Kalessin. Naiv som jag är har de redan ett plus i kanten hos mig genom sitt bandnamn ;), och än mer förtjust blir jag över deras sköna meoldisk/symfoniska black metal. (Vi ska nog ta ett snack om "to be, or not to be" black metal, här på bloggen snart igen, men inte just nu...). Årets platta "Kolossus" är en utveckling från förra albumet "Armada" med kanske än mer melodiös metal, såsom i Youtube-exemplet nedan.

Keep of Kalessin - första norrmännen i Topp 10-listan, men inte de sista kan jag avslöja redan nu...

För ett mer analytiskt resonerande kring plattan, se Shadows recension på Werock.

Det blir en repris på en tidigare video vi haft här på bloggen, som duger riktigt bra att se och höra igen.

Ascendant


1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen denna låten - framför allt den snygga build-upen innan manglet börjar :) Keep of Kalessin var lite halvbubblare till min egen lista faktiskt.

    SvaraRadera