söndag 3 januari 2010

Mina tio bästa svenska metalalbum

Efter att vi på Werock publicerat skribenternas sammanställda placeringar och totallista över Bästa svenska metalalbumen någonsin, vill jag här också presentera min egen samlade lista. För den som följt bloggen ett tag bör det inte vara några jätteöverraskningar... Det här är alltså det bästa för mig:

10.
"A Sense of Purpose" - IN FLAMES (2008)

En objektiv lista av tidernas bästa svenska metal är naturligtvis en omöjlighet att göra. Den personliga upplevelsen blir, och måste vara, avgörande. Att IN FLAMES inte skulle finnas med på min lista är en omöjlig tanke, och fjolårets album pryder tionde plats. Om "A Sense of Purpose" inte kommer räknas som en framtida klassiker blir jag förvånad...


9.
"Sworn to the Dark" – WATAIN (2007)


Med sin förmåga att bibehålla en ursprunglig black metal-känsla i en modern ljudförpackning har WATAIN med "Sworn to the Dark" kapat åt sig en plats i mitt hjärta - och på denna lista.


8.
"Amanethes" – TIAMAT (2008)


Stämningsfaktorn är extremt hög och låtmaterialet håller länge, länge.

 


Med "Amanethes" har TIAMAT skapat ett mörkt och vackert album som fungerar i alla lägen och situationer.


7.
"Slaughter Of The Soul"- AT THE GATES (1993)


Ingen lista över svensk metal kan bortse från denna historiska death metal-platta som för alltid skrev in AT THE GATES i svensk musikhistoria.

 


Och "Slaughter Of The Soul" håller ännu för lyssning om och om och om igen...


6.
"Sound Of The Republic" - RAISED FIST (2006)


Swedens finest metalcore. Med ett bland de fulaste albumomslag jag vet, är "Sound Of The Republic" en glödande pärla, fylld med RAISED FISTs hela register av ilska, hat och kärlek till omvärlden. Låt det aldrig ta slut.


5.
"Wolverine Blues" – ENTOMBED (1993)


De tre första ENTOMBED-plattorna är definitiva klassiker och death metal-historia. Jag håller dock "Wolverin Blues" snäppet högre än sina två föregångare och detta album bidrar fortfarande till ENTOMBEDs okränkbara storhet.


4.
"Mind's I" - DARK TRANQUILLITY (1997)


I ett enormt tajt samabete har "familjen" DARK TRANQUILLITY under 20 års tid skämt bort sina fans med album efter album av högsta kvalitet. En pärla som ändå lyser extra starkt i samlingen är 1997 års "The Mind's I".


3.
"Under The Sign Of The Black Mark" – BATHORY (1987)


På samma sätt som BATHORY är inskriven för alltid i den tidiga svartmetallens historia, är bandet också en hörnsten i mitt eget utforskande av genren. Alla de tre tidigaste plattorna är klassiska men "Under The Sign..." är för mig black metal av allra bästa märke.


2.
"Clayman" - IN FLAMES (2000)


Självklart uppbär IN FLAMES en av topplatserna på en sån här lista.

Valet av platta är också självklart, ett album som har allt och inte innehåller en enda svag låt. Bland dem de totalt suveräna Bullet Ride, Only For The Weak och Clayman.


1.
"For Life. 'Til Death. To Hell. With Love." - ENTER THE HUNT (2006)


Första, bästa och hittills enda albumet av ENTER THE HUNT. Denna udda fågel i metal-världen vars uppföljare till debuten, "For Life. 'Til Death. To Hell. With Love" vi ännu väntar på. One, Setting Sun, Black Stars, Alone, Erased In Grace... varenda låt, varje text är helt unik. Musicerandet är världsklass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar