torsdag 27 december 2012

Bäst 2012, hela Topp 10-listan

Äntligen, kan jag känna, är våra årsbästalistor publicerade på WeRock.se. Alla skribenter har sagt sitt och jag måste säga att bredden är verkligen stor, det mesta inom hårdrock ryms bland de album som listas där. Ovanligt många debuter är det också i år, jag själv har inte mindre än två stycken faktiskt.  
Här är min egen årsbästalista 2012, från tionde till första plats, kommentera gärna och/eller länka till din egen lista! Varsågoda:

10. "Dark Roots Of Earth" - TESTAMENT

Med en halv topplatta tar sig thrash metal-veteranerna med nöd och näppe in på Topp tio-listan. Genom ett antal finfina låtar i bästa upprorsstil visar TESTAMENT att de fortfarande kan, men som helhet är årets album inte i nivå med t ex föregångaren "The Formation of Damnation". Hit, ja, men inte längre når "Dark Roots Of Earth".

Henriks recension av "Dark Roots Of Earth" på WeRock.se

9. "Your God Will Bleed" - HELLISH OUTCAST

Listan fortsätter med ett stycke norsk metal (fler kommer!) och faktiskt med en debut. "Your God Will Bleed" bygger vidare på god norsk black metal-tradition, och med sitt eget signum. HELLISH OUTCAST frontas av en av Norges för närvarande bästa röster, nämligen Torbjørn "Thebon" Schei som till vardags återfinns bakom mikrofonen i KEEP OF KALESSIN, och detta lyfter albumet från bra till toppklass.

Min recension av "Your God Will Bleed" på WeRock.se
8. "Naught" - STOLEN BABIES

Amerikanska STOLEN BABIES med sin kombinerade dark cabaret/avant garde-metal, släppte i år äntligen uppföljaren till 2006 års debut "There Be Squabbles Ahead". Annorlunda ljudbild, "cirkusmetal" har jag benämnt det någon gång, men ack så aggressivt och bra. Njut av egensinnigheten i STOLEN BABIES "Naught".

Ingen recension, men här hittar du "Naught" på Spotify.


7. "Empire Of Light" - DEVIL SOLD HIS SOUL

Ingen topplista utan någon form av hard core, kanske benämningen post- sådan är mest adekvat i detta fall. Må vara som det vill med det, DEVIL SOLD HIS SOUL slet hjärtat ur bröstet på mig med känslan i sitt förra album, och det blir inte sämre i årets platta. Lyssna till "Empire Of Light" och bered dig på en känslostorm när britterna lägger sitt skålpund krut i ilskans och kärlekens vägskål.

Saras recension av "Empire Of Light" på WeRock.se

6. "Rise, Vulcan Spectre" - NEKROMANTHEON

Norrmänn nr 2 på listan är en nästan-debut, första albumet på skivbolag för NEKROMANTHEON. Deras skivbolag Indie Recordings har gjort det ena strålande kontrakterandet efter det andra under året och inte minst då när de fick släppa plattan "Rise, Vulcan Spectre" med detta band. Jag vet att jag inte är unik med att hylla bandets old school-thrash, och detta är verkligen, verkligen bra.

Min recension av "Rise, Vulcan Spectre" på WeRock.se

5. "L'Enfant Sauvage" - GOJIRA

Stilfullt med djupt engagemang. Denna gång är fransmännen mer personliga och något mindre upptagna av samhälls- och miljöfrågorna. Musiken är dock minst lika intressant som på tidigare plattor. En skiva som kommer finnas med länge, länge.

Min recension av "L'Enfant Sauvage" på WeRock.se
4. "The Scarred People" - TIAMAT

Det är inte längre black metal, det är knappast inte heller goth, men det är ta mig tusan lika bra eller bättre än TIAMAT i de tidiga dagarna. Inledningsvis blev jag besviken över att storslagenheten som var det förra albumet "Amanethes" signum, bytts ut mot mer småskalig, nära och intim samvaro. Mastermind Johan Edlund är en fantastisk låtskrivare med en strupe av guld. Jag bugar.  
Roberts recension av "The Scarred People" på WeRock.se
Min recension av "The Scarred People" här på bloggen

3. "Hellhaven" - HELLHAVEN

En debut på bronsplats i årslistan?? Nja, inte en debut för mig egentligen, då jag ser detta som en fortsättning på den utveckling sångaren Ole Alexander Myrholt inlett för flera år sedan, om än i en ny konstellation. Erkännes att jag först hade svårt för denna senaste svängningen mot mer lättsam musik, men sedan dess har beroendet av plattan bara fördjupats. Hoppas att detta är en konstellation som håller, att vi får mer HELLHAVEN framöver.

Min recension av "Hellhaven" på WeRock.se

2. "Black Waltz" - AVATAR

Efter debuten "Thoughts of No Tomorrow" 2006 vann AVATAR mitt intresse. De två följande albumen gav mig egentligen inget som inte fanns, ofta också i bättre versioner, i en mängd andra band inom den melodiska dödsmetall-skolan. Med "Black Waltz" tog bandet ett steg i en delvis annan riktning - och landade i en alldeles egen och för sin musik perfekt skapelse. Detta är eget, inbjudande, mörkt och omskakande. AVATAR har pånyttfötts.
Min recension av "Black Waltz" på WeRock.se

1. "Riitiir" - ENSLAVED

"De gjorde det igen".

Någonstans ville jag nästan att det skulle bli något annat band som knep förstaplatsen, ENSLAVED är så musikaliskt helgjutna, nästan perfektionistiska i allt vad de gör.  
Men det är bara att böja sig. "Riitiir" är en fantastisk platta, från början till slut, och det är bara att gratulera norrmännen att med sin progressiva extreme metal än en gång ha gett oss ett album med musik av guldkaliber.

Min recension av "Riitiir" på WeRock.se

5 kommentarer:

  1. Måste ärligt talat säga att din lista är den mest udda i år av alla listor jag sett. Vet ej om det är dåligt eller bra då jag inte hört majoriteten av dessa band (och deras bandnamn lockar inte) =).

    Kul dock att du överraskar.

    SvaraRadera
  2. Verkligen överraskande lista!

    SvaraRadera
  3. Haha, jag tar det som en komplimang att vara "udda" i det här sammanhanget. Synd, Tomasz, att inget lockar - om inte med bandnamnen så hade jag hoppats att något i mina iofs korta beskrivningar skulle kunna locka :-)

    De flesta album har längre recensioner på WeRock, eller här på bloggen, se länkarna, men en som saknas är STOLEN BABIES. Kanske kan jag locka lite med att säga att de delat trummis med DILLINGER ESCAPE PLAN? Å så finns de som sagt på Spotify http://open.spotify.com/album/7waZKxKxtThLUWQUoJ4N06

    Give it a try, vetja!

    SvaraRadera
  4. Mina årsbästalistor ligger nu uppe på min blogg! Vi har ett gemensamt band på årets 10 bästa album.

    SvaraRadera
  5. Intressant, Seance, visst finns det ett par till album på din lista som har figurerat i mina tankar inför årslistan (Overkill, Lamb of God) men inte tog sig in bland de tio bästa, men i övrigt visar ju sånt här vilken fantastisk bredd som ryms inom hårdrocken!

    SvaraRadera