fredag 14 december 2012

Bäst 2012 strax utanför Topp 10:
ASPHYX - "Deathhammer"

Inför publiceringen av årets Topp 10-lista blir det en genomgång med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringsordningen av dessa blir som det slumpar sig, och listan är alltså inte rangordnad.

Martin van Drunnen, vokalist och "ålderman" i ASPHYX, träffade jag på första gången när jag läste om åttiotalsbandet KRIXHJÄLTERs och dess avknoppning COMECON, där van Drunnen gästade som vokalist på albumet "Converging Conspiracies".
 

Albumet "Deathhammer", det åttonde i ordningen och det andra efter ASPHYX återförening 2007, är ett rakt igenom starkt album, och kanske borde det haft sin plats på 10-listan, men av någon anledning har det inte fått den mängd lyssningstid som gör att det riktigt klarar konkurrerensen.

Jag citerar mig själv från WeRock-recensionen:
"Efter att ha mörbultats med dryga 45 minuter hammare av döds är det svårt att resa sig upp och gå. Jag blir hos ASPHYX en vända till..."


Min recension av ASPHYX - "Deathhammer" på WeRock.se
"Deathhammer" på Spotify
 

1 kommentar:

  1. Ser man på!
    Ungefär samma resonemang som jag har.
    Skivan är riktigt bra, men ändå har jag inte lyssnat så mycket på den att jag vill sätta den på listan.
    Märkligt?!

    SvaraRadera