måndag 17 december 2012

Bäst 2012 strax utanför Topp 10:
CANDLEMASS - "Psalms For The Dead"

Inför publiceringen av årets Topp 10-lista blir det en genomgång med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringsordningen av dessa blir som det slumpar sig, och listan är alltså inte rangordnad.

I år är första gången jag sett doom-veteranerna CANDLEMASS med Leif Edling i spetsen, och med Mats Lewén som ny sångare. Och då lyckades jag faktiskt se två, helt olika, konserter med bandet. Dels på största scenen på Metaltown i somras, dels på den mycket mer intima tillställningen på Close Up-båten i november.

CANDLEMASS "Psalms For The Dead" spelades liksom förra albumet in med sångaren Robert Lowe, och liksom då är detta musik enligt känt CANDLEMASS-manér. Dock lyfter för min del inte psalmerna i denna senare platta lika högt som låtarna i ”Death Magic Doom”. En mycket bra doomplatta men, med det som sagts vara sista studioinspelningen för bandets del, når CANDLEMASS inte ända till Topp 10 på min årslista.

Läs Roberts recension på WeRock.se

1 kommentar:

  1. ...jag tycker nog att den är ungefär på par med "DMD". Fast kanske inte lika jämn, tyvärr.

    Jag är å andra sidan rätt så jäkla kär i CANDLEMASS, så jag är partisk...

    SvaraRadera