måndag 7 juni 2010

3-årlistan - ENSLAVEMENT OF BEAUTY

Hjälp, vad introspektiv bloggen har blivit på sistone, med treårslista mm. Nåja, vi kör på med den så kommer säkert lite mer impulser utifrån ett tu tre :)
ENSLAVEMENT OF BEAUTY - Mere Contemplations

ENSLAVEMENT OF BEAUTY - "Mere Contemplations"

För tre år sedan visste jag inte vad black metal var. Eller jo, nog "visste" jag det och jag höll mig i stort sett så långt bort från denna "blod och slask"-genre som möjligt. Men det fanns ett band i gränslandet till black metal som lockade mig med sin bedövande vackra musik och själfulla sång.

ENSLAVEMENT OF BEAUTY tog sig in i mitt musikmedvetande rakt genom porerna och mitt motstånd smälte. Nätt ångest hade jag inför musiken och mitt lyssnande tills jag istället beslutade att dyka rakt ner i det och se efter vad som fanns bakom. Därefter har ett inte betydelselöst antal poster på bloggen handlat om detta band och musikerna bakom det...

bandets Myspace kan du lyssna på bl a A Study of Love and Methaphors, X and Moments och An Affinity for Exuberance från albumet "Mere Contamplations" som kom 2007 och som jag utsåg till det årets bästa album. Recension på WeRock

Det enda album som finns på Spotify är "Megalomania" (2001), deras mest uppmärksammade. I den uppdaterade Spotify-listan finner du bästa låten från det albumet Comme Il Faut samt den låt bandet kanske nått ut till flest lyssnare med, Dainty Delusive Doll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar