lördag 19 juni 2010

3-årslistan - RAISED FIST

Detta är ingen ny bekantskap men under den aktuella 3-årsperioden har min relation till RAISED FIST bara fördjupats. Musiken är naturligtvis grunden, men viktigt är också texternas innehåll och attityden. Där musiken är en del av livet, och engagemanget för samhällsfrågor fördjupar det musikaliska uttrycket. "Detta är ett band fortfarande på marsch framåt efter snart 17 år i branschen", skrev jag i recensionen på WeRock, och det är en av de saker som gör att jag älskar RAISED FIST.

Att se dem live första gången under Hultsfredsfestivalen 2008 gjorde mig än djupare dedikerad till bandets intensiva hardcore-musik. Hela bandet, anförda av Alle Rajkovic bjöd på en energiexplosion nästan utan motstycke. Alle har i en intervju berättat hur han under en Hultsfredskonsert tog i så han kräktes efteråt... Jag gissar att det var denna. (Ja, det är min bild från Hultsfred som ligger på Wikipedia. Eller tekniskt sett är det ju inte längre min bild eftersom jag släppt den för fri användning via Commons.)

Du får den lugnare Words and Phrases tillsammans med mitt favoritspår från "Veil of Ignorance", Slipping into Coma, i den uppdaterade Spotifylistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar