torsdag 3 juni 2010

3-årlistan - APOCALYPTICA

Som nämndes förra veckan har bloggen fyllt tre år. Tre år fyllda av musik förstås, och i jag utlovade en lista över den bästa musik jag tagit del och skrivit om under dessa år. Det visade sig naturligtvis inte helt lätt att välja album och låtar till en sådan lista, beslutsångesten smög sig in...

Det blir iaf en lista med tio album/band som getts ut under de tre åren och som betytt/betyder något speciellt för mig. Först tänkte jag bara kasta upp listan utan alltför mycket kommentarer men det måste bli lite om varje album/band så jag tar ett i taget. Vill ni läsa mer om banden så har jag skrivit om alla tidigare här på bloggen, sök bara på namnet, och många av albumen har jag även recenserat för WeRock.se. Du hittar dem samlade via WeRocks register över alla skivrecensioner.

Här är Spotifylänken som vartefter fylls på med exempel från albumen/banden.

Det blir inte någon rangordnad lista utan banden kommer alfabetiskt ordnade. Vi börjar således med A.

APOCALYPTICA - "Worlds Collide" (2007)

Finska cellovirtuoserna i APOCALYPTICA gjorde med sitt sjätte album det de gjort tidigare, men bara ännu bättre. Från att ha varit ett rent METALLICA-coverband har APOCALYPTICA under åren utvecklat sitt eget alldeles speciella sound med sin distade cellometal.

Albumet "Worlds Collide" blev också lite speciell för mig då det var den första platta jag recenserade för WeRock, tillsammans med Nuclear Blast Allstars - "Out of the dark". Jag kan tycka nu att jag var väl sparsam i betyget, 7 av 10, idag skulle jag plussat på åtminstone ett betygssteg. Plattan åker in i spelaren titt som oftast, både för koncentrerad lyssning, men även så där i bakgrunden när jag jobbar med annat.

APOCALYPTICA är också ett fantastiskt liveband, spelningen på Klubben hösten 2007 var något alldeles speciellt. "Om du får chans att vara med om det här, att en gång få uppleva Apocalyptica live, vad du än gör – missa den inte!" skrev jag då, och det gäller ännu.

23 augusti kommer APOCALYPTICAs nästa album, ""7th Symphony".

I Spotifylistan lägger jag två låtar med gästsångare, Adam Gontier (THREE DAYS GRACE) respektive Till Lindemann (RAMMSTEIN).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar