fredag 11 juni 2010

3-årlistan - IN FLAMES

IN FLAMES är ett av de band på listan som jag lyssnat på längst (ja, det kommer iofs en artist senare som slår det mesta vad gäller tid) och när "A Sense of Purpose" skulle släppas var förväntningarna både skyhöga och spända. Tomasz skulle recensera plattan för WeRock - trodde jag - men det visade sig att han var upptagen på annat håll och jag blev tillfrågad. Efter en vansinnig intensivlyssning skrev jag recensionen på WeRock i ett mentalt rus.

Idag, efter två år, har albumet bara växt sig allt starkare och är en av IN FLAMES bästa plattor någonsin. Kanske nummer två efter "Clayman"? EP:n A Mirors Truth" har sina egna kvaliteter och är fortfarande värd sin alldeles egna uppmärksanhet.

Att IN FLAMES är ett av de allra bästa livebanden är också något som framhållits här på bloggen. Men framför allt har det här bandet en egen plats i mitt hjärta på grund av vilka de är och vad de gör. Kombinationen av göteborgsmetal och känslan av värme i allt vad de delger oss. Nu bara längtar vi efter positiva besked efter gitarristen och grundaren Jesper Strömqvists avhopp. Ny gitarrist? Ny platta? Hoppas på besked inom snar framtid.

(Edit.) Glömde länk till den uppdaterade Spotify-listan. Eraser från EP:n och The Chosen Pesimist från "A Sense of Purpose" representerar dessa fantastiska skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar